Skitviktiga beslut...

En härlig midsommarhelg har passerat och den innehöll det mesta man kan önska sig: ett fantastiskt trevligt bröllop med vacker brud och stilig brudgum, god mat och fina tal som gjorde mina ögon lite blanka. Dagen efter var det sedvanligt besök på svärföräldrarnas sommarstuga med självklart fiske och lika given grillning. Dottern har blivit en hejare på att fiska med kastspö. Man kunde bara önska att fiskarna varit mer på hugget. Lite förvärvsarbete har också hunnits med, denna gången i trevligt sällskap av Evas son och Åsa. Humorn är som vanligt nere och nosar på lågvattenmarkeringen och det är hur kul som helst... stort allvar avhandlas dock mellan skrattsalvorna.

På tal om sommarstugan, så är svärfadern i färd med att bygga ny sanitetsanläggning, då det gamla dasset sjunger på sista versen. Gits Olsson skrev i ett gammalt kåseri (som för övrigt hänger på dörren i ovan nämnda utetoalett) att det är en konst att sitta på dass. Men det  verkar vara en konst också att bygga dass:

-Man ska besluta sig för vilken storlek bygget ska ha. Större än det förra, men exakt vilka proportioner diskuteras.
-Man ska bestämma var inrättningen skall placeras och i vilken vinkel i förhållande till övriga byggnader som huset skall riktas.
-Det talas om sjöutsikt, vilket säkert borgar för många njutningsfyllda sittningar, men då tillkommer visst undanröjande av omgivande vegetation om effekten skall bli till fullo tillfredsställande. Fönstertyp måste också väljas.
-Var ska själva hjärtat av dasset, hålet, vara placerat? Centrerat på bänken eller åt någon av sidorna och i så fall vilken sida? Höjd, bredd, djup, är viktiga frågor och sittringen och locket till den sedan tidigare inköpta separetten (jojo, moderna grejor!) visar sig nu vara av en alltför bjärt blå kulör i kombination med den påtänkta dalablå pärlsponten. Så vad göra? Ändra tankebana runt färgsättningen, eller köpa ny sittdel?
-Väggfinish. Önskemålet är alltså dalablå panel nertill, men upptill är svårare... man pratar om samma panel hela vägen, med blått nere och vitt uppe. Detta förkastas emellertid av mig, då jag anser att panelen bör brytas av med slätt virke upptill. Byggherren är tveksam då icke spontat virke har en tendens att glesna med åren. Min alternativa tanke om slät målad skiva föll inte i god jord hos byggherrefrun.
-Ett tvättställ ska installeras, ett litet. Dessutom behövs en liten skåp som ska rymma papperskorg. Min idé är att köpa ett litet inbyggnadstvättställ och sen bygga skåp under det. Det skulle spara mycket plats.

Om det är så mycket att ta ställning till för ett 130x180 cm utedass.... vad ska det då vara om man vill bygga ett helt hus??

Nu ska frun i huset sova. Hårt åtgången efter nattens arbete.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack för i helgen det är alltid lika roligt:)

Nu sitter jag bara och har ned räkning till jobbet i kväll. Jag hoppas att jag ska slippa tvätta! För jag vill inte träffa på någon snuskgubbe!!!

Blir skit skoj att gör utflykt på söndag , hoppas vi får bra väder oxå.

Ha det, Kram......

2009-06-24 @ 20:06:55
URL: http://pointerliv.blogspot.om
Postat av: Anonym

Små hus stora bekymmer. Stora hus, lika stora bekymmer. Visst sättter ni upp en tavla av kungaparet i dasset. Jag har hört att det är kutym att göra det. På allvar, jag är inte sarkastisk även om det känns ovant = )



Jag har ett förslag på en superbra bok till bokcirkeln om du och andra skulle vara intresserade. För visst fortsätter vi till hösten?

2009-06-24 @ 23:16:21
Postat av: M

Hmm. Det var jag som skrev förra inlägget. Glömde meddela vem jag var. Eller är.

2009-06-24 @ 23:17:36
URL: http://kulturkofta.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0