De gamla grekerna var ganska smarta... och de hade inte ens några Casio Fx 82b...



Jag trodde att det slagit över på allvar när min hjärna formulerade följande:

"Matematik är intressantare än Samhällskunskap"

Det låter ju inte klokt...

Men... alltså... det är faktiskt sant!

Har suttit på fem mattelektioner á minst tre timmar stycket
och timmarna har bara flugit iväg...

På kvällarna har jag pluggat samhällskunskap från 20 -23:30 hela veckan...

...och det har varit otroooligt segt!

(fick ändock VG på andra inlämningen också, så jag har lite marginal...OBS! inget skryt... bara lite lättad!)

I samhällskunskap måste man ha en massa tankar och värderingar... det känns som att det är de egna 
åsikterna om allt, allt, allt som ligger till grund för betyget, snarare än faktakunskaperna.

I matte är det bara att följa gällande regler. Egna åsikter och idéer är bannlysta...

...för hur än mycket jag skulle tycka och tänka
och ha anmärkningar på hur knasigt matematiklagarna fungerar...

...hur mycket jag än tycker att mina idéer är bättre
så kommer Pythagoras, den gamle stofilen, fortfarande att ha rätt.

Man ifrågasätter inte de gamla grekerna...

Min teori om varför jag fått kläm på matten nu (nåja...) men aldrig tidigare är:

-Jag har slutat ifrågasätta!

(därmed inte sagt att jag kommer ur kursen med ett G på pappret...)

*

Ha en fantastisk helg allihop!


Kommentarer
Postat av: Bim H-D

Hm, just det där är mitt problem! Kan inte sluta ifrågasätta - varför? Därför har jag och matte inget bra kamratskap, liksom...

Må så grankott... ngn som undrar om man skulle klara något ämne alls numera, hm...

2008-09-05 @ 19:09:03
URL: http://sjoebacka.se/wordpress/index.htm
Postat av: Annelie

Jo de gamla stofilerna visste vad dom snackade om. Vad det gäller matte är det inte helt säkert att jag gör alla gånger;-)

Ha en fin kväll!

2008-09-06 @ 17:38:23
URL: http://rospinglan.blogg.se/
Postat av: M

"Det är samma sol som smälter vaxet som härdar leran" sa någon gammal grek. Vis ska han visst ha varit också = )



Nej, nog kommer du att få G nog. Som härdad lärare vet jag vad jag pratar om. Annars får du väl ringa så ska rycka i lite trådar, ha ha. Hoppas helgen varit trevlig!

2008-09-07 @ 20:39:19
URL: http://kulturkofta.blogspot.com
Postat av: Annika S

Det är ju det jag sagt hela tiden, att matte är roligt! Och varför uppfinna hjulet en gång till? Det är ju bättre att tacksamt använda sig av det andra tänkt ut, än att tänka ut samma sak en gång till :)

2008-09-07 @ 22:42:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0