Skåjterna invaderar Piteå! Patrullriks i Mjösjöliden!



För andra gången i historien så anordnas EFS Scoutläger, Patrullriks, i Piteå.
Förra gången lägret hölls här var år 1990, då som nu i Mjösjöliden.

1700 scouter, ledare och funktionärer!
(om uppgifterna stämmer...)

1990 var min bättre hälft deltagare på lägret.
Så det var med både glädje och nostalgi han idag fick
 chansen att åtnjuta lite av den där känslan...

Själv har jag inga erfarenheter av scoutliv.
Tyvärr, måste jag säga.

Men jag hoppas att våra barn ska kunna vara med på Patrullriks nån gång.
(och nog lär de delta... självklart ska de vara med i scouterna, det är inte ens förhandlingsbart! Hehe.
Det hör till i den här byn... och jag gillar upplägget.)

Läger är ju så himla kul! Och vilket minne för livet det måste vara.
Att få vara med, att vara en del i sammanhanget.
Gemenskap över alla landets ändar.

Samma år som min man som 11-åring deltog i Patrullriks,
så deltog undertecknad på Sjösportläger på Svinöra...

Jag har alltid älskat vatten... och fick chansen att följa med närmsta grannen
på det där lägret...

Tyvärr kände jag mig som "an englishman in New York"
-jag kände INGEN utom min granne... och jag var liksom inte van vid de där seglarmänniskorna...
(men jag har inga fördomar ;))
,
...men som jag sjösportade!

Jag paddlade kanot... badade... åkte stooor segelbåt...

...och försökte segla liiiten optimistjolle...

...och hur jag seglade!

Runt... runt... och ja... runt.

Och duckade för bommen varje gång den kom vinande.

Jag hade ju ingen aning om hur det där skulle gå till!
Hade aldrig suttit i en jolle förut och visste inget om vindar och skot och sånt.

Min seglarkarriär blev kort, men jag har frågat en båtfrälst god vän om inte han kan
lära ut konsten, så här i vuxen och mogen ålder.  För det verkar kul!
Däremot får det nog bli annan båt än optimistjolle, då han inte har rätt längd och jag definitivt inte har rätt vikt för
den typen av båt...

Nåväl, bilder från skåjtlägret kommer här:


Mjösjöliden och lägerområdet.

Deltagande scouter indelade i distrikt. På väg till lägerbålet.

Vilka vyer!

Mjösjöliden by night.

Temat för lägret är "På spaning" och deltagarna har varit ute på en massa äventyr.
Idag var det marknad, där man med alla möjliga medel skulle samla in pengar till BIAL
(Barn i alla länder)
och kreativiteten var lysande. Några exempel:

-Ansiktsmålning
-Jättesåpbubblor (dotterns favorit)
-Stekt palt, våfflor, godis till försäljning
-Dränk en Blåsmarkare (ja, alltså inte bokstavligt... men blöta blev de)
-Scoutgolf
-Gräv en grop åt andra (man fick prova på att köra en liten grävmaskin)
Kameltur (med artificiell kamel, dock)
...och en massa annat!


-Dränk en Blåsmarkare! Endast femtio spänn!
Ledarna mässade värre än Vild-Hasse i storform.

Insamlingen landade på nästan 170 000:- om jag nu minns rätt.


Det är ingen liten organisation runt lägret;
marken (stora ytor) har lånats av gårdarna runt om... ledarcafé inhyses i en hölada på en av gårdarna.

Sjukstuga finns också och ägarna till den villa där sjukvården huserar,
har flyttat ut under lägertiden.
13 sköterskor och sju läkare arbetar under veckan.

Titlarna är inte att förringa heller: lägerchef, intendenter och sockenledare.
Med flera, med flera...

Ingen folksamling utan Bajamajor. 50 stycken!

Och vakter förstås.
Gubben min hade vaktuppdraget en natt, tillsammans med god vän/kusin.
Jag gissar att den nattens aktiviteter för de två, förutom vaktandet förstås, bestod av:

1) ett tvåsiffrigt antal partier poker.
2) ett ohälsosamt stort bruk av dåliga ordvitsar.

Jag tror också att mängden konsumerat kaffe under natten
resulterade i lika stor mängd konsumerad Novalucol dagen efter.

Men säkerhetssidan verkar ha skött sig bra. 
Har inte hör talas om några  tillbud på hela veckan. 
Inga upplopp. Inga stöldräder.
 Lägertidningen Sulan låter göra gällande att bara några enstaka nattliga bus förekommit.
Men så ska det ju vara!

Enligt Martin Ljungs beskrivning av hur skåjtlivet går till
 så ska man ju koka skåjtmat
av gamla älgar som man hittar...

...fast det verkar ha skett en del justeringar på menyn:  

Häromdagen serverades det 4000 paltar.
Ett ton bananer har gått åt under lägret.
Och  720 liter mjölk.
Per dag!


*








Kommentarer
Postat av: Fru Lundgren

En annan var också med på lägret på tien då det begav sig... Tänk att det är 18 år sen *skrattar

NU känner jag mig gammal!

2008-08-04 @ 09:59:37
URL: http://ynna.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0