Hund i bil?

Nu har jag sett det flera gånger: bilar med en röd skylt baktill, precis som trafikskolornas övningskörningsskyltar, fast det står "HUND I BIL" istället.

Men varför??

Är tanken att man ska se skylten och tänka: Ahaaa! Nu måste jag köra varsamt här, så jag inte bumpar in i vovvarna framför mig? Eller?

Kanske man skulle sätta upp en skylt: TVÅ BARN I BIL (jag anser mina barn vara mycket viktigare än all världens hundar). Och sen när jag kör själv, byta ut den till en TVÅBARNSMAMMA I BIL-skylt? ÄKTA MAKA-skylt? HAR ETT SAMHÄLLSNYTTIGT JOBB- skylt? (De kategorierna kräver mycket mer hänsynsfullhet i trafiken än alla fyrfota lopphotell i världen...

Nää... Jag kunde, helt ärligt, inte bry mig mindre än jag gör. Om att folk kör runt med jyckar i bil alltså. Däremot bryr jag mig skitmycket över att, sannolikt samma folk, släpar runt sina pälshögar på stan, på loppis, på festivaler.
Hört talas om skogen? Visst är det där man ska motionera hundar?

Undertecknat:

 "Irriterad"

Update: NU vet jag vilken skylt jag ska ha: CHAUFFÖR I BIL.

Kommentarer
Postat av: Ida Snellman

Hahahaha. Mycket intressant resonemang. För de som av någon anledning inte har barn så kan dessa fyrbenta lopphotell vara ack så viktiga.



Att jämföra hundar med barn går liksom inte. Men jag håller med dig - "får" det finnas hund-skyltar så visst fan ska det finnas mamma-skyltar. Sätt igång och arbeta, Vickan, så kan du nog tjäna dig en hacka :)

2010-05-31 @ 23:41:30
URL: http://idasnellman.blogspot.com
Postat av: Åsa

Såg i kväll Norska Hollywoodfruar och en av dom ordnade ett kalas för sin hund. Jag lovar det var som ett riktigt barnkalas med ballonger och tårtor och man sjöng för hunden och jycken fick massor med presenter. Det var så pinsamt att se. Hundar är hundar punk slut. Skulle jag börja ordna Kalas för mina hundar....snälla du ta mig då till psyket är du bussig! Kan bara hålla med dig om skylten. Ha det gott, KRAM

2010-06-01 @ 00:15:13
Postat av: Åsa

Haha! Word!!

2010-06-01 @ 08:53:01
URL: http://ostor.blogg.se/
Postat av: Frida

Jag hade missat att det fanns sådana skyltar, men det känns ju rätt fånigt. Tack för skrattet!

2010-06-01 @ 11:54:21
URL: http://fridasfunderingar.blogg.se/
Postat av: Victoria

Ida: Det handlar inte om att hundar på nåt sätt skulle vara oviktiga. Jag skulle bara vilja veta hur ägarna till hundibilskylten tänker. För mig är en hund ändå en hund. Föraren och övriga passagerare känns viktigare att skydda, oavsett vem de är...

2010-06-01 @ 16:42:34
Postat av: Victoria

Och dessutom Ida, hehe, inte är det jag som skulle uppfinna de skyltarna. Sanningen är att en sån skylt skulle störa mig lika mycket! :-D

2010-06-01 @ 16:43:41
Postat av: Maken

Det enda rätta för dej vore således att beklä våra bilar med skyltar med texten "Skyltar undanbedes" - det borde väl göra susen, eller?

2010-06-04 @ 11:15:41
Postat av: Johan

Hej!



Kan det tänkas att skylten är en liten ;-) till alla andra skyltar av typen: "Barn ombord"



J

2010-06-05 @ 19:27:01
URL: http://hemmaliv-emma.blogspot.com
Postat av: Junitjej

Vad anser du om alla lösa katter som springer omkring? Ska de få springa lösa på loppisar?

2010-06-06 @ 11:23:39
URL: http://junitjejen.se
Postat av: Victoria

Johan: Ja, det finns säkert såna som driver med företeelsen... men också de som tar det på största allvar...



Junitjej: Katter är ju inte lika benägna att skälla på och hoppa mot folk. Sen så brukar katter inte gärna springa omkring och nosa människor i skrevet och det måste man ju ge dem lite cred för.

Så jag tycker nog att katter sköter sig bättre, även om jag i sak inte tycker mer om dem än om hundar. Har aldrig sett en katt på loppis och de får gärna låta bli att vara där för min del...

2010-06-07 @ 11:56:03
URL: http://vickanonline.blogg.se/
Postat av: Erika

Jag är ju lite partisk här då vi har en hund som för oss är en självklar familjemedlem. Tror inte att skylten är till för att andra bakomvarande bilister ska veta att det är hundar i bilen, utan för information vid olyckor eller liknande situationer så att de inte glöms kvar. Sen förstår jag att man tar med hunden på loppis eller en sväng på stan (förutsatt att man inte knyter fast dem nånstans för att själv shoppa) för att det är en toppenbra miljöträning för dem! Att vänja sig med större folkmängder, ljud, bilar etc. är superviktigt för till exempel hundar som ska kunna arbeta ostört i de miljöerna! Sen anser jag dock att under festivaler och varma dagar att hunden har det massor bättre hemma! :)

2010-06-07 @ 12:24:58
URL: http://erikasharmoni.blogspot.com
Postat av: Bim HD

Hm, barn i bil - den skylten finns redan!!! Hm, som om man inte ser det från utsidan INNAN man ser skylten, liksom... solskydd med Puh, Tiger mm... Fulla skuffen/bakrutan i leksaker mm...

Hundar brukar, eller BÖR ju dessutom sitta i egen stålbur där bak i bilen, så... Jo, vi har en sådan till Jiellat... Där åker hon om de inte bara ska upp till skogen och kolla... om de INTE går, helt vill säga :P Nä, ingen vovve med i trängsel bland folk - de kan ju bli skrämda för livet. Trots en Alaskan Husky... Överkörda av barnvagnar - ungar som slår dem med saker och inte förstår bättre... Nä, skogen gäller, tur vi bor som vi bor... fast - annars kanske vi inte hade hund? Dock försökt träna stad med henne - älskar bara människor FÖR mycket och vill hälsa på alla... Älskar barn, skriker mer eller mindre när hon ser dem på avstånd... Antar du hört hur ett hundspann låter - och skäller gör de sällan, ylar o skriker om det är något :) ja. och gnäller... billigt kärleksbarnet då... (Jiellat betyder ungefär kärleksbarn på samiska ;)))

Må så grankott... kramis...

(mmm, tom katterna åker bur i bil ;)))

2010-06-07 @ 12:26:07
URL: http://sjoebacka.se/wordpress/
Postat av: Erika

Jag måste dock inflika att jag aldrig förstått skyltar som man kan se på vissa bostadsområden - "Levande barn". Nähä, lever barnen på den här gatan? heheh! Bättre med skyltar som "lekande barn".... :P

2010-06-07 @ 20:10:27
URL: http://erikasharmoni.blogspot.com
Postat av: Z A N D R E A ´S . ♥ v ä r l d ♥

Det är enda ett liv... men men!

2010-06-07 @ 21:56:04
URL: http://zandrea.blogg.se/
Postat av: Christina

Stackars lilla dig.Du kan ju inte vara en allför munter människa som hakar upp dig på sånna små skitsaker som en skyltning på en bil.

Och sen så finns det ingen lag på att man ska rasta sina hundar i skogen.Det är ju bara ditt önsketänkande och jag betvivlar starkt på att någon bryr sig om dina patetiska åsikter.



2010-06-10 @ 08:03:34
Postat av: 2010-05-31@22:30:35

ang HUND I BIL!

Du som skrivit dessa rader och blir så irriterad är inte medveten om allas rättigheter i samhället. djuren har lika stor plats som du och barn går absolut inte före. Dessa stackars varelser har vi, och även idag behandlas dessa illa på många håll medan man gullar med bäbisar/barn och förstör deras självförtroende. Det finns skyltar med "barn/baby i bil" som du inte vill se men av vilken anledning skall dessa då finnas undrar jag??? Vad betyder det?? och hur skall omgivningen agera för att den skylten finns???

För mig handlar hund i bil om att vid en ev olycka så kommer djuren sist men det kan också vara bra att veta att det finns envarelse till att ta hand om, som ev också är skadad. Vid krock med barn är det naturligt att man plockar ut dessa först om man är normalt funtad, du verkar inte vara så rationell. Men detta är mina synpunkter och sluta gnäll på djuren, dom har inte gjort dig nåt illa, inte sagt nåt ont ord till dig, vill bara vara till lags.

Rader från en djurvän. Ann

2010-07-11 @ 07:19:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0