Namn

Jag hamnade i en sandlådetråd på Familjeliv nyss... och det är alltid roligt. Framför allt roligt när moraltanterna (antagligen samma människor som sätter upp arga lappar i tvättstugan, eller din-mamma-jobbar-inte-härlappar vid diskbänken på jobbet) som inte i övrigt är delaktiga i tråden, meddelar sina åsikter om trådens egentliga meningsfullhet.

Den här tråden handlar i alla fall om namn. Vilka namn är egentligen fulast? Åsikterna går förstås isär och det är bara att konstatera att smaken är och förblir som baken.

Men så slog mig tanken, när jag läste om alla trendiga namn, kombinerade och hemmasnickrade namn, att det är rätt kul ändå, hur fula de än må vara... villken fantasi och framför allt skamlöshet inför sina barns uppväxt (risk för regelrätt mobbing) som en del, eller åtminstone några få, har. För hur kul är det egentligen att heta Nowa-Li? 
Det är ju faktiskt en sockiplast! Gulligt på småbarn, dock inte särskilt långsiktigt tänkt.

Men lite kul, som sagt... så några egna förslag har jag självklart också. Temat i tiden verkar vara att på nåt sätt marknadsföra sina egna åsikter och intressen genom barnens namn... så för den inredningsintresserade mamman är väl Ikea Sundström ett branamn till barnet? Treo Wallin för sonen till den långtidssjukskrivne, Blu-Ray Karlsson för den inbitne cineasten och till sist... Feyce-Bock Stenberg.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag tycker Nowa-Li är jättefint!



/Evelina

2010-09-27 @ 21:36:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0