Resa.

Hur sammanfattar man fyra dagar i Stockholm, kort och kärnfullt?

Torsdag: Avresa. Kom oss iväg  tid. Sonen arg och ledsen då modern fiskat ut en megasnorkråka ur hans näsa.
En kråka så välförankrad att den orsakade näsblod då den släppte.
I väg kom vi i alla fall och på Kallax träffade vi de andra resenärerna. Flyget gick bra, lunchen på McDonalds var god och efter bussturer, både med flygbuss och lokaltrafik så checkade vi in på Scandic Hasselbacken. Sen snabbt iväg igen, till Gröna Lund som ligger på andra sidan vägen om hotellet. Det åktes hejdlöst mycket karuseller, berg-och-dalbanor, tåg, uppskjut och kärlekstunnlar. Fantastiskt roligt! Middag på restauangen precis bredvid vattnet, i varm kvällssol gjorde inte saken sämre. Ganska trötta barn somnade hyfsat fort i bäddsoffan sen.

Fredag: Hotellfrukost. Barnen åt friskt av allt det goda (eller egentligen stor mängd med liten variation). Sen Vasamuseet, som var mycket mer intressant än jag nånsin kunnat föreställa mig... promenad till Nybrokajen, snabb korvlunch vid närmsta korvkiosk, och sen tog vi båt till Fjäderholmarna. Gick runt ön och saknade inte kylan. Middag utanför Gröna Lund och sen tog vi en kvällspromenad på Skansen. En påfågel med hela fjäderskruden utfälld visade sin baksida för oss och sonen ville sen gå tillbaka "och titta på den där rumpan igen".
Skönt var det att sen få sin nattsömn... som varade till klockan ett, då sonen med ett vrål rasade i golvet med näsan före. Näsblodet var åter ett faktum. Ur båda borrarna dnna gång. Och han måsta ha väckt hela våning fyra med sin näst intill tröstlösa gråt. När han väl lugnat ner sig och vi fått stopp på blodet, somnade han om och fick sova mellan oss. Dottern skulle inte ha rört en min under hela cirkusen. Hon sov sig igenom, helt ovetande.

Lördag: Nytt besök på Skansen och också Skansenakvariet. Lunch vid Solliden. Medan vi åt ringde Jonas Wahlström och ville meddela att jag tappat plånboken vid akvariet... vilket jag inte hade märkt. När jag hämtade tillbaka den, så fanns allting kvar. Så i slutändan var det värt att ha den borta ovetandes en stund. Det är ju ändå nån slags merit att ha pratat med han som har världens mest beskådade tumme...
Efter lunch åkte jag, maken och barnen först buss, sen tunnelbana, sen buss till Hagaparken och Fjärilshuset. Kanske aningen överskattat, då vi vuxna uppskattade karparna mer än de inte så många fjärilarna. Men dottern var förstås jättenöjd. Sen åkte vi till slussen, där vi mötte di andre. Promenad och god middag i Gamla Stan, sen promenad runt slottet och riksdagshuset. Därefter Djurgårdsfärjan tillbaka till Gröna lund. Sen sömn.

Söndag. Hemresedag, men efter utcheckning åkte vi till Naturhistoriska museet, där stora barn, pappor och farföräldrar gick på Cosmonova. Jag och lilla barnet kollade en utställning om kroppen och sinnena.
Tunnelbana till centralen. Flygbuss för oss (hade hunnit köpa  t.o.r-biljett) och expresståg för barnen, som fick åka med farmorn och farfarn (halva pris på Arlanda Express under helgen. Visste inte jag).
Maken, som längtat hela helgen fick till slut äta på Pizza Hut på Arlanda! Och som han åt. Jag med. Ungarna var lagom imponerade, men så hade de mer eller mindre levt på pizza och plättar i fyra dar. Dottern åt plättar till frukost två gånger, till middag en gång och även vid en lunch...

Sen flyg hem, med en jättejättejättetrött pojke vid min sida. Likafullt var han fortfarande vaken då V70:n svängde in på Knabben igen. Men han hann nog bara vara i horisontalläge några sekunder innan han sov.

Det är bara att buga sig djupt och tacka svärföräldrar och övriga för en fantastisk helg.






Kommentarer
Postat av: Åsa

Helt underbart att läsa...man drömmer sig bort mot stockholm när man läser hur er resa varit:)

2010-05-29 @ 14:47:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0