Prylar...

1500 bilder innan man räknat till tio... datortomografi var nåt av det häftigaste jag sett!
Efteråt frågade patienten om jag hann se nåt (undeförstått: såg du nåt som var fel?).
Men nej, nån röntgenläkare är jag ju inte... Jag svarade att jag inte förstod bilderna, att jag inte såg så mycket. Fast i verkligheten var det det inte svårt att urskilja vilka organ det handlade om. Om de sedan såg ut som de skulle, det vet jag inget om, men häftigt var det i alla fall.

Häftigt är också att se att nånting ändå går in i min överkokta stackars hjärna, tro det eller ej!  Efter några försök med 1g Claforan som ska spädas med 4 ml sterilt vatten och infunderas under 3-5 minuter så känner jag -faktiskt- att jag inte måste tänka tills det luktar bränt varje gång. Tror faktiskt jag gjorde positivt intryck på handledaren som nog inte trodde att jag skulle fixa uträkningen på hur många droppar/min droppet skulle gå när en patient skulle ha 1000ml på tolv timmar. Hon förväntade sig inte att jag skulle kunna det. Inte jag heller.

Trevägskranen verkar mer begriplig nu. Adjunkt Örjans -"kom ihåg Luer-lok, tjejer" ekar i huvudet varje gång jag funderar över hur tusan man nu skruvade i den där sprutan eller sondmaten. Hans näst intill kärleksfulla förhållande till den lilla geniala gängan kändes på nåt sätt som typiskt-manlig-sjuksyrra. Men jag måste medge att jag också gillar alla märkliga genomsmarta mojänger och grunkor, allt-i-ett-kit och patentlösningar. Omvårdnad är en materialsport!


Kommentarer
Postat av: Erika

Kan lova att eleven jag hade hos mig när jag opades, hon fick öva på sånt där - där ett tag hade jag 3 portar på en arm. hahaa! Hon fick även vara med och se min operation, första gången för henne där - det var kul att få "hjälpa till". :P

2010-05-11 @ 22:36:28
URL: http://erikasharmoni.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0