Hä jär bara sjukdåomen å sjukdåomen...

Dags igen då. Redan i onsdags kände jag av förkylningen, så jag gick ut hårt med åtta doser Pulmicort dagligen, för att klara helgen i Övik och fortsätter så än. Jag fixade helgen hjälpligt, om än jag hade så ont i halsen att jag var tvungen sova med en Strepsiltablett fastkilad i kinden. Inte så najs när jag vaknade...
Men ingen hosta i alla fall. Hade varit eländigt för sällskapet att dela rum med mig... Halsontet har övergått i täppt näsa, snor och så den sedvanliga fördärvade, avskydda hostan. Var på apoteket i dag och hämtade ut en påse mediciner värdig den värsta åldring. Man måste ju hamstra medan man har rabatt på högkostnadskortet. (på tal om åldring alltså, hrmm... snart börjar jag väl betala med mynt och försöka pruta på pillerburkarna också. Och vägra ta ett billigare men exakt likvärdigt preparat).

Känner mig rätt trött ikväll, dels på grund av förkylningen, men lika mycket beror det på cirkusen som pågick här i natt.
Sonen bestämde sig för att komma till vår säng nån gång efter midnatt. Han gråter mycket i sömnen när han är förkyld och hostar en massa. Men han ligger åtminstone stilla i vår säng och somnar om så fort han lagt sig. 
Dottern dök upp vid 03:30. Klarvaken och inte det minsta stilla. Som att ha en ålfarm i sängen. Till slut lämnade jag skutan och la mig i hennes rum. Bara barnen kvar i vår säng, maken hade flytt till sonens pinnsoffa. Dottern som ju var pigg och glad kom efter mig förstås. Så det var bara att drassla sig iväg till egna sängen igen. Fröken Fräken somnade aldrig om... vid 06 hörde jag att hon startade tv:n... (kan tillägga att hon somnade 21:30 på kvällen. Och var alltså tokpigg klockan halv fyra... sex timmars sömn på en sexåring... )

Tenta på fredag och man kan ju undra hur det ska gå... dåligt med ork, ständig hosta. 70% krävs för godkänt. Ska man satsa på att kunna mycket om lite, eller tvärtom? Jag kör mycket med Kulturkoftas idé om fåniga ramsor för inlärning. Ni anar inte på vilka sätt ni alla blir del av min kunskapshamstring, hehe...
Kanske inte blir nån långtidseffekt på kunskaperna, men Marx, Durkheim, Weber, Mead, Goffman, Bordieu och Giddens får gärna flytta ut efter tentan... känns viktigare för framtiden att komma ihåg hjärtats delar och njurens filtration än en hoper knarriga gamla sociologer. Och jag är ju betydligt mycket mer naturvetarämne än dito samhällsvetare.

Nu är det slutjiddrat för ikväll. Dags att dricka upp det sedan länge avsvalnade apelsinteet och försöka sova lite. Blir väl soffan för min del. Ingen vill dela säng med en näst intill TBC-smittad...

Kommentarer
Postat av: Annelie

Hoppas du känenr dig bättre idag. Du ska se att du klarar av tentan.



Ha en fin kväll!

2009-05-27 @ 21:33:47
URL: http://rospinglan.blogg.se/
Postat av: Carola L

Bourdieu äger! Jag är ett stort fan av hans genusteori, han fanns inte med på min tid på Vårdhögskolan - de andra sociologerna har jag förträngt - vi hade så tråkig lärare s

2009-05-29 @ 08:57:26
URL: http://mammamuh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0