Labbråttorna anfaller.

Skyddsglasögon...
Vit rock...
Giftiga kemikalier...

Klart för start, nu blir det åka av!

Nä... det blir inte samma sak.
Inte samma sak utan gasolbrännare, provrör, och smältdegel.
Det blir inte samma sak utan Birgit i  den stinkande lektionssalen på F-plan...

Att på egen hand utföra laboration
medelst potäter, salt och vatten... det känns inte värdigt!

Jag blir sentimental. Det var bättre förr.

På skrivbordet i sovrummet står tre glas med potatis i.

Jag förväntas komma fram till samma resultat som alla andra gjort innan
och det är väl inget större problem.

Kände mig faktiskt rätt löjlig där jag satt i vardagsrummet och lastade i den ena teskeden salt efter den andra...
...tills dess att potäen flöt upp.

Det handlar om osmos... det går i detta fallet ut på att salthalten i cellerna alltid är 0,9%
och att cellerna strävar efter att allt runt omkring ska ha samma salthalt.
Typ.

Och även om man inte fattar nåt av det,
kan man komma undan med att framställa resultatet snyggt och prydligt
och raljera så till den milda grad att det verkar som om man var född i dragskåpet.

Nästa avsnitt handlar om kroppens signalsystem. Känns lite som min hemmaplan,
jag gillar det där med cns och pns... så det bordegå bra.

Idag har jag pratat lite med en mattelärare som ska utröna om
jag möjligen skulle kunna fixa ett G i matte B.

Det må vara ett "G" så svagt att det knappt syns på betygsarket, bara det dock är ett G.
Behöver inte mer. Heller inte mindre.

Men jag är definitivt inte ett lätt fall för matematiska vetenskapen.
Polletten har inte rikigt trillat ner, som min kompis farsa lär ha sagt till sin dotter
då det begav sig.

Om det ändå hade gått att köpa sig fri från matten...




Kommentarer
Postat av: Annika

Som sagt, och helt allvarligt, jag hjälper dig gärna med matten om du vill. Jag är möjligen skadad eller helt knäpp, men det finns stunder då jag längtar efter att få räkna lite gymnasiematte, så hör av dig om du behöver lite extra hjälp.

2008-05-31 @ 09:08:31
Postat av: Bim H-D

Hm, tänk om OM inte fanns? hrm... Om OM inte fanns kanske jag hade hamnat på universitet/högskola? OM jag hade ansökt till det jag egentligen VILLE innan man bar tvingad att HA samhällskunskap och matte för att komma in... VI läste aldrig dessa ämnen på min gymnasielinje - dock hade jag från start kunnat söka vidare :(

Och matte A har jag - men matte B, fick jag hoppa av pga sjukdom, hrmpf... Och samhällskunskapen krockade alltid med allt annat jag försökte läsa in på Komvux, tom kvällstid gick åt skogen att testa - de fick INTE köra den, suck... Så FÖRST ut att plugga geografi - fixat... Naturkunskap A+B... Tyska, med fel betyg eftersom läraren sänkte oss ett snäpp då han gick i pension, ville inte ge ny lärare något att vi KUNDE något... han sa emot sig själv, skulle han inte kunna lära oss något då eller? Engelska A och B påbörjad... Historia hade jag ETT prov kvar på för att få mer än OK betyg på, suck... och allt annat - egentligen onödigt...

Må såg grankott... ngn som undrar VAD hon hade gjort idag om OM inte hade funnits... detsamma, eller inte???

2008-05-31 @ 19:26:36
URL: http://sjoebacka.se/wordpress/index.htm

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0