Det är mycket influensaprat nu...

...precis som Kulturkoftan sa. Baconsnuva, kotlettfeber, nöffnöff, Svinis... kärt... eller förlåt, skärt barn har många namn.

Egentligen är jag fantastiskt less malandet om influensan.
Den nya influensan, A/H1N1,  som den egentligen heter.

En intressant iakttagelse är att alla forna A-influensor har haft ett lands- eller ortsnamn: A/Shanghai/1997 (H5N1).
Och helt plötsligt dyker det upp en gris bland hermelinerna... 

Men hur less jag än är, så måste jag ändock analysera sonens förkylning, som nu övergått till otäck ansträngd hosta. Jag är fortfarande 99 säker på att det är ett vanligt hederligt förkylningsvirus (Rhinovirus, finns i 150 varianter) eller nåt annat vanligt virus, men helgardera kan man ju inte göra.

Bilkön till vårdcentralens vaccinationsavdelning ringlade sig ända ut på stora vägen när vi åkte förbi.
Bra att högriskarna får sprutan först. Mindre bra att de (i gårdagens PT) klagar på att de får vänta...  
(jag utgår från att sånt bara händer på andra sidan av älven...)

Herregudars  skymning... det finns folk som får gå tio mil i stekande sol för att kanske få träffa en doktor. Om de inte hinner dö på vägen dit... och här får folk vänta ett par timmar, max. I-landsproblematik. Är väl bara att packa med sig en kaffetermos i väntan på sin tur. Eller så kan väl panschisarna jämföra finesserna på sina rollatorer om det blir alldeles för långtråkigt. Det är ju frivilligt, dessutom.

För den som liksom jag uppskattar onödig information sig så står A:et i A/H1N1 för att influensan orsakar pandemier. B och C-influensor är mindre spridda och orsakar mindre besvär. H1 och N1 är beteckningen för RNA-virushöljets två ytproteiner. Virus är för övrigt inga fullvärdiga celler. De tar sig in i andra celler i kroppen och tar befälet över cellens gener och proteinfabriker. De tvingar cellen att bygga nya virus. Som i den värsta terrorrulle...



Kommentarer
Postat av: Maken

Jäla messerschmidt!

2009-10-23 @ 09:30:00
Postat av: Victoria

Maken: Du e bara aaavensjuk!

2009-10-23 @ 13:10:19
Postat av: Maken

Nope.

2009-10-23 @ 16:00:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0