Psykiatri

Nä... det kan aldrig vara nyttigt att läsa psykiatri. Det blir lätt en del -kanske något taffliga- självdiagnoser:
"Jamen kanske... har jag inte lite maniska drag? Och är en aning paranoid?"
"Hör jag röster ibland? Nä, det var nog bara mitt usla samvete som talade"

Nä, man ska inte skämta om sånt. Man blir oerhört beklämd av att människor kan må så dåligt.
Och oavsett om det handlar om "vanliga" depressioner, ångest eller sjukdomar med vanföreställningar och förföljelsetankar, så vill man bara gråta när man förstår hur förminskad psykiatrin är. Så många som skulle behöva bli inlagda för att få ordentlig hjälp, i stället för att sitta fångna mellan sina fyra väggar, övermannade av ångest och mörka tankar...
Mycket kan botas och lindras i öppenvård. Men det finns fortfarande behov av vårdplatser och någon som ser, tar om hand, tar över när man inte själv orkar. Men... det är politik och samhällsekonomi som styr. Och psykiatrins prioritet tycks vara låg.

Beklämmande var ordet.

Kommentarer
Postat av: Ninzor

Tyvärr, så är det så som du skriver.



Det börjar bli mycket bättre för mig nu, dagarna blir liksom liiite, lite enklare för var dag som går. Men nog känner jag ofta att jag hade behövt mer hjälp

2010-09-11 @ 21:17:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0