På jobbet: Se på tv. Kanalutbud: Magert.

Först såg vi en Wallanderfilm (Vittnet). Jag är djupt tacksam över att ha en kollega som delar min fascination för svenska kriminalfilmer, som ju är oblodiga men nästan för spännande för mig ändå. Under den rafflande upplösningen stod jag i dörröppningen med en kudde över huvudet. Kollegan skrattade, pausade rullen och väntade in att jag skulle våga sätta mig igen...
Filmerna ger ett lite sorgset intryck av lagens väktare utan liv: Det regnar småspik på horisontalplanet. Kriminalaren kommer hem till sitt tomma, mörka hus. Han dricker whisky direkt ur flarran och somnar i soffan med skorna på. Han vaknar av att kriminalarkollegan ringer. Hon. Som han älskar och som älskar honom också, men eftersom de jobbar jämt och inte har nåt liv så blir det inget mer än några blickar och uppgiven kärlek på avstånd.
Det känns mer genuint och mindre glamourspetsat än de amerikanska deckarna, där man efter avslutat pass går ut på nattöppna baren och svingar en bägare med kollegorna.

Sen hamnade vi i en film om människorna på ett av de kapade flygplanen under Nine-Eleven... och slutet på den... ja, eländes elände, kort och gott. Man kan tycka att det var bättre förr, alltså riktigt mycket förr, då man inte behövde få veta allt som hände och framför allt inte var tvungen se det reproducerat och efterkonstruerat heller.

Tredje försöket: en Stephen Kingfilm, där en vilsegången skogshuggare får hjälp av två unga män i mysig stuga och som tack för hjälpen skiter ut en livsfarlig alien och dör i stugägarnas toalett...
Kanalbyte blev nödvändigt.

Men... vad ska vi titta på under resten av natten då? Kickboxing? "Gubben i stugan", gammal tystlåten ungkarl i hus i skogen (Kunskapskanalen så klart)? Eller ännu en upplyftande dokumentär om Nine-Eleven?


Kommentarer
Postat av: Lott@

Behöver du lite Beck att roa dig med så finns det gott om den varan här =)

2010-09-12 @ 09:48:57
URL: http://www.lottaskrypin.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0