Dag 5: Vad är kärlek?

Kärleken till partnern, kanske det första man tänker på när man ska försöka svara på frågan.
Han som vet vad jag tänker innan jag själv hunnit tänka det och säger exakt samma sak samtidigt. Den jag kan vakna upp med morgon efter morgon, den som kan se mig med alla mina brister (eller bristningar) och gäddhäng och vars ovårdade skäggstubb jag fortsätter acceptera...

Kärleken till barnen. En självklar och ej förhandlingsbar kärlek. Den bara finns där, starkare än all annan kärlek i världen. Det finns utrymme för kärlek till hur många barn som helst sägs det, men mellan första och andra barnet är det svårt att förstå att man någonsin ska kunna älska lika starkt igen. Och så kommer andra barnet och tar en lika självklar plats som det första. Men på så olika sätt!

Kärleken till en vän kanske man inte alltid ser som kärlek. Men visst kan man få älska människor, även om de inte är ens närmsta familj? Jag skulle ju inte vilja vara utan dem, när jag nu haft turen att få ha dem i mitt liv!

Kärleken till Gud och till livet. Den sortens kärlek som gör snabba kast: grå, tråkig vardag, berg som verkar oöverstigliga, besvikelser över sånt som inte blev som jag ville, hemska tidiga morgnar (just tidiga morgnar lär jag mig aldrig acceptera och se nyttan med). Och i nästa stund: lycka över att vara här, glädje och tillförsikt. Tacksamhet över hur rik jag är som har familj, vänner och arbete. Det svänger fort. Dag till dag, minut till minut.


Kommentarer
Postat av: M

Fint!

2010-12-07 @ 18:19:17
URL: http://kulturkofta.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0