Företeelsen Facebook.

Har fått en vänförfrågan (en friend-request. Min FB visas i ömsom engelsk version, ömsom svensk).
En förfrågan från en man modell utrikisk, Henry Osundo, som vill vara kompis med mig för att få information om hur universiteten i Sverige fungerar. Han har tänkt komma hit och plugga. Lite lätt obehagligt tycker jag. Inte att han ska komma hit och plugga, men att han nånstans hittat mig och addat mig. Kan ha att göra med att jag har skrivit i min info att jag pluggar vid LTU. Men hursomhelst: Jag släpper inte in hutt och mutt som vänner på boken. Första kriteriet är att vi åtminstone haft nån form av kontakt, i verkligheten eller via bloggen. Det har inte jag och Henry-vad-han-nu-heter. Jag har ignorerat två förfrågningar innan. Detta blir den tredje. Den första är en pojkvän till en klasskompis. En klasskompis pojkvän som jag aldrig träffat. Den andra är en som gått skola i samma lokaler som mig för länge sen, men som jag inte haft nån connection med nånsin. Skulle jag lägga till dem skulle det vara som att bygga luftslott. Hela idén måste väl vara att man ska ha, eller ha haft nån form av relation till sina facebookvänner. Eller är målet att samla så många polare man kan lyckas skrapa ihop? Min-hunds-kusins- mattes-pojkväns-fasters-gynekolog? Man kanske inte har mycket att komma med i livet, men man har åtminstone 937 vänner på facebook?

Ett annat kompisförslag jag fått var en kvinna i Spanien som jag sålde en designlampa åt via Tradera.
Visst känns det lite långsökt?

Jag gillar facebook i den meningen att det är roligt att se vad gamla klasskompisar gör nuförtiden, kolla in andra bloggares dagsform, att kommentera folks statusar och att starta eller skriva i meningslösa men vansinnigt roliga kommentarskedjor. Men jag jagar inte låtsasvänner. Vänner har jag i verkligheten och nog slår det bra mycket bättre! Att många av dem jag tycker om också har ett konto på boken gör inte saken sämre.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0