Mild panik!

Nu är det bara att ånga på som ett lok.
Tenta i Omvårdnadens grunder
(teoretisk ooch praktisk etik, Hälso- och sjukvårdslagen, ICN-koder, kompetensbeskrivningar)
på torsdag den 12:e och sen tenta i anatomi- och fysiologi
(cellen, nervsystemet, hjärtat och cirkulationssystemet, respirationssystemet, mag-och tarmkanalen, vävnaderna, endokrina systemet, näringsfysiologi)
den 24:e.

Det har klagats högljutt från både elever och omvårdnadslärare, eftersom de två kurserna vi läser nu i verkligheten inte går att läsa parallellt. Anatomi/fysiologi har tagit 90% av tiden, fast det borde varit 50/50.

Dessutom säger omvårdnadslärarna att vi över hela utbildningen sett borde läsa mindre anatomi/fysiologi, medan
anatomilärarna säger att vi borde läsa mer...

125 poäng av 180 är omvårdnad, den lilla resten (1/7) handlar om kroppen i friskt och sjukt tillstånd.
Inte är det väl för mycket begärt att få lära sig om de sjukdomar man ska ha att göra med i sitt framtida yrke?
Tycker att det är rätt väsentligt att känna till varför Natriumkloridhalten i kroppen ska vara just 1% och vad som händer om den inte är det. Med tanke på alla läkemedel, behandlingsmetoder och tekniska prylar vi kommer att ha att göra med så krävs det nog lite bakgrundskunskaper. Skulle kännas märkligt att i arbetet inte ha en susning om varför saker fungerar som de gör med människan...När vi hade dissektion i fredags frågade jag om vi möjligen ska få kolla i mikroskop nån gång... vävnader och sånt... men det ska vi tydligen inte. Tråkigt tycker jag. Läraren, som jag tror är läkare, tyckte detsamma.

Nu blir det plugga omvårdnad i tre dagar, sen ska jag ha panik över anatomin en vecka till.
Samtidigt som jag har panik ska jag försöka plugga.
Sen ska jag ha panik innan jag får resultatet av tentan
och därefter ska jag ha panik över att jag måste tenta om fastän jag har två nya kurser att plugga på..

Nu måste jag göra mig en pluggarplanering från den 13:e till den 23:e, så att jag vet exakt hur mycket panik jag ska ha...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0