*host* *host*

Dagarna susar förbi med blixtens hastighet...

Tidiga morgnar och långa, men ändå så roliga dagar...

...och alldeles för korta
och hostiga nätter.
(de dagar jag inte hostat, augusti till nu, kan räknas på max två händer...)

Nästa vecka blir lugnare,
inga resor till Luleå,
men däremot
två dagars fältstudie på
en av Landstingets vårdinrättningar.

Det blir stora premiären
för mig att befinna mig i vårdmiljö som blivande personal
(har ju jobbat i handikappomsorg i tio år, men aldrig i vården.
Är ju egentligen barnskötare...)
och då också premiär för
vita, -eller möjligen blå- arbetskläder.

Ojoj... om jag var nervös för skolstarten,
så var det nog bara en bråkdel av hur nervös jag är nu...

...dessutom ska vi bara gå bredvid och observera sköterskorna.
Inget annat.
Det är nog svårast av allt!

En massa plugga nästa vecka också förstås.

Våra vårdlärare ojar sig över att kursansvarig
lagt både Omvårdnadens Grunder och Anatomi/Fysiologi
under samma läsperiod. Lärarna anser det omöjligt att lägga
50/50 av sin energi på vardera kurs, som tanken är...

Snarare blir det 25/75, med största fokus på anatomin.

De har helt rätt, anatomin är så mycket mer krävande...

...men samtidigt, om man törs säga det: såå mycket roligare!

Inget fel på omvårdnad; det är ju vårt huvudämne...

...men min sjuka förkärlek till medicinsk terminologi
gör att jag älskar anatomiföreläsningarna!

Dessutom är en av våra lärare helt underbar att lyssna på,
med ett sätt att uttrycka sig som är obetalbart.
Han är tandläkare, gymnasielärare, högskolelärare och toxikolog
och har som han själv säger; varit student i halva sitt liv...

...så man kan ana att det finns en del under pannbenet där...

Nu blir det en sväng på bokklubben, sen ZZZZZZZ.

Gonatt!

Kommentarer
Postat av: Annelie

Skönt att slippa resorna ett tag. Spännande ändå att få gå brevid.

Härligt att höra på begåvade människor.



Ha en skön helg!

2009-01-30 @ 16:22:15
URL: http://rospinglan.blogg.se/
Postat av: J

är det Rolf Lanto?

2009-01-31 @ 16:28:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0