Älskade Volvo...

<----Vy över byn idag...



Usch vad mycket snö!

Den här byhålan är på intet sätt Gudsförgäten,
men Kommunens snöröjning
verkar däremot ha missat att sätta en
nål på vår lilla prick på kartan...

Kvarterets väg är snart farbar endast med
skoter eller vessla.
Och det är ingen överdrift.

Skulle backa ut från svärmor
och svärfars gård ikväll
och väl utbackad,
mitt i farleden bestämde sig
vänster bakhjul att låsa sig.

Så med en del skottande, puttande
och med två trötta stojiga barn,
-ej fastspända-
i bilen,
gasade svärfar iväg för att försöka
få loss hjulet.

Tanken var god, men hjulet släpade fortfarande
och när han tog kurvan upp på kvarteret igen
tog det stopp.
Orubbligt.

Så, ut med ungarna, hem med dem,
fixa hit svärmor,
ringa nån som äger en traktor...

...och tur hade jag att någon med traktor
hade tid att komma och dra hem bilen
alla 75 metrarna...

Svärfar snabbskottade gården
(för att kunna köra in bilen i garaget)
medan jag stod vid haveriet och väntade...

Bilen stod mitt på vägen
och dessutom snett, så om
nån annan bil hade velat komma förbi
så hade den så vackert fått vänta...

Lasse med traktorn kom,
likaså en hoper hjälpsamma grannar
som var ute och skottade sina gårdar
och det är i det läget tacksamt att vara av kvinnligt kön,
för man får hur mycket hjälp som helst,
vilket säkert även en man skulle fått,
men ingen förväntar sig att en dam ska fixa det själv,
och det är ju helt sant, för jag skulle inte ha fixat det själv,
inte en man heller, men han skulle säkert ha blivit pikad antingen för
att han har en kass bil eller för att han är en kass förare.

Tillsammans fick de hem bilen
och precis utanför vår gård släppte
låsningen på hjulet.

Efter en snabb ommöblering i garaget
står nu Volvon i garaget på defrosting.

Hörde idag att fläkten börjat låta illa också,
så nu ska vi säkert köra med brölande fläkt
hela sommaren och nästa vinter också,...
men vi brukar av lathet, snålhet och okunskap
inte byta eller laga förrän saker verkligen
är jättetrasiga.

Av erfarenhet vet vi att fläktar kan hålla länge, länge
trots ett mått av oljud. Man måste bara lära sig att härda ut...


Kommentarer
Postat av: hemmapappan

Nå hej!

I love bilar och snö, bara inte tillsammans...

btw har du en utmaning hos mig.

2009-02-09 @ 09:14:47
URL: http://pappaledigast.blogspot.com
Postat av: öjebybor

Snö,Snö,Snö nu får det vara nog tycker jag! Har snart ingenstans att stoppa all snö som vräker ner på vår gård.. Men om du har lust kan vi dra söder ut till något VARMT ställe =)!!! Ha det...

2009-02-09 @ 10:44:51
URL: http://pointerliv.blogspot.om
Postat av: Rosviksbon

Hi hi, samma sak hände mej igår kväll när jag skulle backa ut från mor & far, som tur var har dom ett stort fint garage som våran bil fick husera i, P lärde mig att jag inte fick parkera med handbromsen i vid sånt här väder :)

KRAM

2009-02-09 @ 12:17:13
Postat av: Maken

Det som inte dödar, det härdar!

2009-02-11 @ 10:59:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0