I väntan på den svenska anatomiboken...

...som ska komma med post senast i morgon, får jag nöja mig med Google och Wikipedia.

Hittade även en mycket bra och överskådlig svensk-finsk medicinsida
och det är ju inte helt fel att göra två flugor på smällen. För håll med om
att det är bra att känna till att struphuvudet kallas "kurkunpää" på finska.


Det blir en del famlande i blindo, när LTU prompt ska ha engelsk kurslitteratur
fast den engelska terminologin (medicinfikonspråket) skiljer sig väsentligt från svenskans.
Och att då försöka läsa på ur engelska boken är bortkastat eftersom jag då måste lära mig de svenska orden sen.
Dubbelarbete. Men, som sagt, svensk bok är beställd (670 pengar...) så jag hoppas den dyker upp innan helgen.

Just nu får jag nöja mig med att plugga in bilder som vi fått utdragna på papper.
Börjar få kläm på hur luftvägarna ser ut och vad delarna heter:

Larynx-Trachea-Bronchus Principalis-Sekundärbronk-Tertiärbronk-Bronkiol-Alveol.

Det där är alltså syrets väg ner till lungorna.
Och tvärtom, koldioxidens väg från lungan och ut ur kroppen.
Inte för att ni bryr er, men jag ser det som en liten repetition.

Och om ni händelsevis dragit på er en bihåleinflammation, så kan jag upplysa er om att bihålorna heter
Sinus Sphenoidalis, Sinus Maxillaris, Sinus Frontalis och Sinus Ethmoidalis.
Maxilla
är f.ö överkäken.

En annan viktig nyhet är att  Johansson m. fam. blivit med hund. Bob.
Han har inte flyttat in än, men det blir spännande att se vad det är för nåt.
Enligt uppgift är han en liten blandras, men ingen bjäbbare.

Nu ska jag dissekera en kyckling (en stekt) och sen blir det tekopp. (den tredje för idag)


Kommentarer
Postat av: Lotta

Inte för att klaga men det gjorde inget om du ökade teckenstorleken en aning.....

Synen försämras ju iom åldern, du vet =)

2009-02-12 @ 18:11:06
URL: http://nilema.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0