Jul

Snön dalar ner i sån mängd att lilleman inte ville gå och lägga sig... det var fortfarande ljust ute, tyckte han.
Det säger väl något om hur mycket det egentligen snöar.

Ännu en pyjamasdag är till ända... jag har knappt varit utanför dörrn sen i onsdags, bara vid transporterna mellan julkalasen har jag skott på mig. Vädret har inte riktigt fallit mig i smaken, om än snöfall tilltalar mig mer än kyla.
Bäst är ändå att kunna konstatera två saker: Det har vänt nu. Vi går mot ljusare tider.
Och om bara tre månader är det vår.

Julklappsskidorna står nyvallade (Tack Simon) mot väggen och väntar på jungfrutur... men vädret måste bli bättre först. Kylan som varit ställer till det för luftrören och snön som vräker ner gör att jag säkert skulle åka vilse på 0,8:an i Hemmings. Fick förresten erbjudande om att följa med och åka Tjejvasan... men så roligt ska vi inte ha!
Kanske ett annat år, när jag blivit en bättre och hälsosammare människa...

Barnen är nöjda med sina paket... sonen och hans kusin har fått varsin Hoppetossabåt av farmor/mormor. Kusinen försökte påstrida att hans båt var liiite större, hehe... är all denna tävlan inbyggt i samtliga pojkar på jorden??

Dotterns nyförvärvade bok om solsystemet föll henne i smaken. Hon har kunnat berätta för oss att hela Merkurius täcks in i lava när planetens vulkaner får utbrott. Allt hon lär oss har hon själv läst sig till. Och hon minns det dessutom. Imponerande!
Nästan lika glad blev hon över ansiktsmålarfärgerna. Hon målar sig jälv och jag har provat måla lilleman till tiger. Resultatet blev bra, om man har i åtanke att han var stilla i hela tre sekunder...

Maken kammade hem en domkraft av tomten, sedan den gamla fullständigt gått ner sig. Årets tomte var inte på något sätt nergången, utan skötte uppdraget med gott betyg!
Tillsammans fick jag och maken av svärpäronen biljetter till såväl grillbuffé på Acusticum, som efterföljande konsert med Euskefeurat på tisdagkväll. Tillsammans med makens syrra och hennes gubbe. Hur bra som helst tror jag att det blir.

Jag har tagit helt ledigt från samtliga skolböcker mellan jul och nyår. Egentligen borde jag plugga, tenta i fyra ämnen den 15:e januari... men jag behöver vilan lika mycket. Och från att ha varit nattjobbare med många lediga dar, till att bli heltidsstudent och deltidsnattjobbare är skillnaden stor. Aldrig förr har jag uppskattat en ledighet så mycket! Den känslan är skön...

Nu blir det lite filmtajm. Om det går att se på tv alltså... Parabolen ligger väl gömd under ett massivt snötäcke, gissar jag.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0