Konsten att slippa CSN...

...och få staten att betala uppehället medan man skaffar sig en briljant utbildning. Här.

Medan vi andra sliter som tokar för att få studier och pengar att gå ihop... usch, känns inte rättvist. Jag jobbar deltid samtidigt som jag pluggar och CSN bestraffar mig genom att dra in delar av studiebidraget. Det studiebidrag som skulle kunna vara mellanskillnaden för den förlorade arbetsinkomsten. Helge Fossmo pluggar, medan andra fixar livhanken åt honom. Dessutom studerar han religionspsykologi (!) och avser avhandla i ämnet (!) Avd. Rätt man på fel plats?

För övrigt läste jag att Anders Eklund tillverkar JYSK-möbler i finkan. Man borde inte lägga nåt värde i det, men jag skulle må illa av att ha en möbel hemma som jag visste att han lagt tassarna på. Fast jag har inga JYSK-möbler. Men jag undrar om namnet på möblerna har en djupare mening än att bara vara enkla för JYSK att registerföra och för oss att hitta i butiken? Gasolgrillen Super-Qvick. Hörnsoffan Svartenbrandt...

Äsch, ska sluta vara bitter nu... Den här helgen som gått i sjukdomens tecken har gjort mig grinig. Nya tag imorgon.
Nu ska vi iväg på middag och det är tusan räddningen för dagen!


Kommentarer
Postat av: Malin

Skulle du hellre sitta i fängelse och plugga om det innebar att du slapp låna pengar?



Vad tycker du att internerna ska göra i fängelset? Är det inte bra att de har något vettigt att göra på all den fritid de rimligtvis måste ha där inne?



Är det inte bra att försöka integrera dem in till samhället igen så att de har någonstans att ta vid när de blir utsläppta?

2009-04-13 @ 17:25:47
URL: http://diarrheas.blogg.se/
Postat av: M

Jag vet inte det där med att plugga i fängelse, men däremot kanske det kan börja vara värt det för att fixa till tänderna. Att göra en volta på t.ex. psyket kan ge ett helt nytt garnityr - gratis. Jag är öppen med att jag är lärare så jag anses redan vara galen = )



Och du det där med att läsa upp betygen. Under 2009 går det bra, men fr.o.m. 2010 kommer alla de som kompletterat eller läst upp betygen att hamna i en annan urvalsgrupp, så nu ska de som har MVG utan att ha läst upp dem premieras.



Hoppas ni kryar på er nu till fullo friskisar!

2009-04-13 @ 19:50:07
URL: http://kulturkofta.blogspot.com
Postat av: Vickan

Tack Malin för kommentaren i min blogg.

Bloggen är inte avsedd att läsas bokstavligt och nej, jag skulle självfallet inte sätta mig i finkan för att slippa studielån. Dock tycker jag att det inte ska löna sig jämte oss ostraffade att sitta inne. Det ska inte premieras. Att kosta staten en massa pengar i och med det brott man begått, därefter kosta pengar i fångvården OCH som att det inte räckte; få en dagpenning som kan täcka upp för studiekostnaderna, medan vi som skött oss, vackert får slanta upp själv... nog kan väl internerna låna av CSN likväl som vi andra?



2009-04-13 @ 22:02:24
URL: http://vickanonline.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0