Det är vattenpumpen Gerd, det är vattenp...

Fast startmotorn i detta fallet då...

Igår åkte min man och våra två barn till
Konsumtionens Högborg
(Storheden)
och inhandlade en ny startmotor till bilen.
På Biltema var den inte ens hälften så dyr
som hos den auktoriserade originalbildelsförsäljaren.
(699:-/1800:-)

Original eller inte.
Priset avgör.

Att jag sen är oerhört mycket lättad över att inte vara den som ska
inhandla tingesten, gör inte saken sämre.

För man har inte sämre utgångsläge på en reservdelsavdelning
än om man är kvinna. Och blond.

Någon säger sig dra nytta av detta; det kan handla om
att få mer hjälp i butiken än andra eller möjligen ett bättre pris.

Men jag förnedrar mig icke!

Kvinnligheten kan jag dra nytta av på mycket bättre sätt än
för att framställa mig själv som... ja.... dum, helt enkelt.

Sen hade det förstås varit lättare att som gubben gjorde,
köpa en hel starmotor istället för som först var tänkt; en massa lösa delar:

-Öööh... jag ska ha... två stycken drev... en kuggkrans...
och en... eeh... solu... sållö...sole...noid... kanske....?

Farsan  lärde ju ut ett sätt att få igång bilen på,
innan starmotorn är bytt:
Man bankar på nån del av startmotorn medelst en vanlig hammare,
medan en annan samtidigt rider på nyckeln.
Då släpper den delen som kärvar. Bilen startar.
Funkar klanderfritt!

Men det krävs dock att man är två...

Och jag måste förstås visualisera
hur det skulle kunna se ut om man behövde starthjälp nån gång
och man inte hade sällskap:

Coop Forum.
Lönefredag, 17:00.
Öppen motorhuv.
Man letar efter lämplig person att ta till hjälp.
Parkeringen är full av både bilar och människor.
Borde vara enkelt...

Men vem vill närma sig en stressad småbarnsmamma
med ett paket blöjor under ena armen och en fryst kyckling under den andra.
Som jagar konsumkunder med hammare?
(mamman alltså, inte kycklingen...)

"-Skulle du kunna komma och hjälpa mig att slå några slag på min bil?
Min man brukar göra det åt mig, men han kunde inte följa med idag.
Barnen är inte mycket till hjälp heller, sist slog de sönder kylaren"
 
Nä...det känns riktigt bra att ny starmotor är på gång.

För nog blir det lite jobbigt... på ICA till exempel, när man vrider om nyckeln 30 gånger
och det bara pyser och dunkar om bilen. Och folk vänder sig om och nån kaxig medelålders man erbjuder hjälp
men man svarar lite generat att det bara är uthållighet som gäller...

...och man ber en bön att batteriet ska orka även denna dag.

Sen okynneskör man två mil omväg bara för
att batteriet ska hinna laddas till nästa gång.

När (inte om, utan när såklart) jag blir förmögen och framgångsrik, då ska jag ha leasingbil...

*






För Carolin och alla runt omkring henne.


Kommentarer
Postat av: Sara

Vad du är kul! Vi syns på matten./Sara

2008-10-03 @ 12:12:13
Postat av: Fru Lundgren

Känne rigen dom där pinsamheterna.

Vår bil är "älvsbytrimmad". (bussen)

Jag vägrara köra den tills maken fixat till den igen.



Väntar ivrigt på reccensionen på gårkvällens show.



2008-10-03 @ 12:59:09
URL: http://ynna.bloggagratis.se
Postat av: Ingela

DU har förlängt mitt liv!! Jösses vad jag skrattade när jag läste. Du är bara bäst.

Hälsa gubben och barnen. Trevlig helg!

2008-10-03 @ 14:36:15
URL: http://tallbodan.blogg.se/
Postat av: wallentinaa

hahahahh! ;p kan inte sluta skratta!

2008-10-03 @ 20:16:08
URL: http://fws.blogg.se/
Postat av: Karro

Been there, done that!!

Nu sist var det generatorn som hade gjort sitt..

Och när startmotorn var paj kunde man ge sig den på att det alltid var när jag var och handlade som den inte startade. Sen körde pappa 1,5 mil in till stan och vred på nyckeln och vips så startade den!

Postat av: Annelie

Själv ska jag ha privatchaufför =)

Ha en fin helg!

2008-10-04 @ 21:24:24
URL: http://rospinglan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0