Humbugpreparat och tvivelaktiga naturmediciner...

Så har helgen gått igen.

Åkte i söndags, tillsammans med några andra pitebor till
 Medlefors Folkhögskola
i en grannstad vi inte ska nämna vid namn,
då det riskerar att uppröra oädla känslor
hos de som supportar det ishockeylag vars hemmaarena
brukar omnämnas som "Konsumhallen"

Där deltog vi i NHR:s regionkonferens,
som hade deltagare från lokalföreningarna
från Medelpad och upp till landets nordligaste gränser.

Mycket trevligt, intressant och givande!

Första dagen  fick vi en utbildning i

"Bemötande av människor i kris"

Utbildningen varvades med en massa trevligt prat...

...och en MASSA trevlig mat!

(de som varit på konferens på Medlefors Fhsk påstår att man inte räknar
kursernas längd i dagar, utan i kilo...)

Dag två diskuterades NHR:s medlemsskapsformer,
hur många medlemskategorier som ska finnas, samt
om medlemsavgiften ska vara enhetlig, istället för
som det nu är; olika beroende på vilken lokalförening man tillhör.

Till sist fick vi också en liten genomgång av
hur man som förbund/förening/medlem ska använda sig av massmedia
på bästa sätt för att förmedla det man vill till allmänheten.

Ett krux (eller kanske krax??)
är att jag under kursen (och även nu)
har haft hosta.

Den ökända sorten.

Den som gör att det ryker nåt revben ibland.

Att representera sin lokalförening
utan att kunna presentera sitt eget namn hörbart
(INGEN röst kvar)
är svårt!

Nu var jag ju inte ensam, så det löste sig,
men inte är det roligt...

...man vill ju gärna
kunna delta i diskussionerna och prata lite med bekanta man inte sett
på några år...
...men det bara rosslar och man låter
som den manliga speakerrösten i amerikanska långfilmstrailers.

Och vad hjälper mot hostan då?

-Tjaa... enda jag kommit på hittills är
ett rejält slag med gummiklubban.

Men ingen tycks vilja hjälpa mig med det...

Jag tar Cocillana,
som gör mig ganska seg i tanken
(innehåller morfin)
men inte vet jag om jag hostar mindre.

Fast tanken kanske inte är att man ska sluta hosta,
utan att man ska sluta bry sig.

Som med lustgas ungefär... det gör lika ont,
fast det kopplar inte rätt i hjärncellerna:
-AAAJ, hahaha...

Så jag undrar om ni har några bra tips??

Vad som helst, bara det är lagligt.

Men jag reserverar mig för ev.honungsvattentips...

Fick ett sånt igår och det känns nästan förnedrande:

Man hostar så att man kräks
och man sover sittande för att det är enda alternativet
om man vill ha nån sömn alls.

Man vänder varenda hostmedicinflaska avig och
slickar i sig resterna. Man skakar som en gammal a-lagare
av all Bricanyl man sugit i sig...

...och så föreslår nån honungsvatten!

Honung är socker.

Socker botar för bövelen inga luftrörskatarrer!

Hade det varit så enkelt så hade Astra Zeneca gått omkull för
länge sen...

Honung mot hosta är lika givande
som att föreslå hörapparat
till den som är närsynt...

Nä, jag är verkligen inte mycket för naturmediciner och mirakelkurer.

Värsta humbuget jag provat på
var när en moster till mig skickade
upp nån skum mossa från Sundsvall,
som man skulle göra avkok på
och sen dricka teskedsvis.

(mot hosta förstås. Många är de godhjärtade, men vetenskapligt tvivelaktiga insatser som gjorts
för att frälsa mig från hosta. Eller för att frälsa andra ifrån min hosta. Man blir ganska less att höra på det...)

Penicillin i alla former smakar bättre än det mossavkoket.!
Det var en styggelse. En smakupplevelse
värre än mjukglass med vitlökssmak
(jo, jag har provat det...)

Alla mirakelkurer går bort. I synnerhet de som innehåller matvaror:  
lök i öronen och varma grötomslag. Saltvatten mot nästäppa.

Och vem, jag undrar; VEM tänker ens tanken att smörja in sig med fil
på prekära ställen när de fått en svampinfektion??


*





För Carolin och alla runt omkring henne.


Kommentarer
Postat av: Karin

Recept mot hosta för 2 pers.

85 g blockchoklad med hög cacaohalt

1 msk strösocker

1 tsk vaniljsocker

3 dl mjölk eller vatten.

Drickes varmt!!! Hoppas att du slutar hosta.

2008-10-07 @ 18:30:26
Postat av: Hal Douglas

In a land... before time, a renegade robo-cop

2008-10-08 @ 10:59:59
Postat av: Maken

Det borde väl vara "vad som helst bara det INTE är lagligt"

Avd. använd inte miljövänlig tändvätska ty den skyr elden!

2008-10-08 @ 11:04:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0