www.langtarmassortilljul.nu/nu-ska-jag-satta-igang-en-jul-cd-dock-ej-med-christer-sjogren.



Ooooh! så mycket jag längtar till denna jul.
Eller i första hand till advent.
Advent är nästan bättre, då har man allt mys framför sig.

Dottern vår, hon gillar också jul.
(Surprise!)

Hon älskar mys:
Ljus och adventskyrkor och stall med Jesusar och åsnor i...

(jag vägrar kalla det julkrubba, som de flesta gör, ty krubban är en ytterst liten,
om än inte helt oviktig del av det hela. Stallet tar mer fysisk plats, därför får det heta just stall)

...ljusslingor, snöbollslyktor...

(som hon och fadern i huset går ut och tillverkar så fort temperatur och snödjup medger.
Undrar vem som njuter mest...?)

I år har jag lyckats få tag på en beg. kyrka, en sån där lite äldre,
inte så plastig. Med SVART tak, inte rött.

Självklart med avbruten toppspira...

(den följer med i en påse bredvid så det blir superlim och spjälkning)

...och ett inte så pålitiligt spelverk.

(halva tjusningen är ju Stilla Natt i kraftigt varierande tempo)

Kyrkan blir så klart Unga Frökens.
Vi har redan en egen.
Egentligen maken, men eftersom vi är gifta så är den min också.

Tyvärr har den rött tak.
Och avbruten toppspira.
Men fungerande spelverk.

Ett gammalt stall (!) har jag också fått tag på,
även det på Kupan, allt rappels högborg.

Med gamla gubbar i gammal kartong...

(ja... 30 år ÄR gammalt! Se bara på mig...)

...och en 30-årig BebisJesus.

Även det ska dottern få, vi har redan en uppsättning.

(ja, maken då förstås, hemma hos vår familj i fornstora tider förekom bara hedniska
julfigurer. Tomtar och julbockar. Usch, usch....)

Jag har ju lite svårt med hela tomtegrejen.
Såklart inte för att den är hednisk, det var bara ett skämt, men
på nåt sätt känns det som en stor och fet lögn att
barnen ska tro att en snäll, rödbrusig gobbe med skägg
delar ut julklappar till ALLA barn.

För det är ju inte alls alla barn som får saker.
Inte ens i Svea Rike får alla barn julklappar.

Jag försökte faktiskt hålla ner julklappandet ett år.
Försökte säga åt en del att de inte alls behövde köpa mängder
med saker åt våra barn.

Så mycket skit och hån jag fick för det.

Så jag antar att det sitter djupt inne i många att
det ska köpas till jul...

Nåväl, nu längtar jag efter lussebullar å glögg!

(det där var då alltså direkt tiggeri till samtliga i bekantskapen)

*










Kommentarer
Postat av: Annelie

Har också en kyrka med svart tak, men med hel spira =)Den sätts nästan varje år på en bricka som fylls med bomull och pyntas med små tomtar och annat smått som är juligt =)

Något som min mamma alltid gjorde och som jag tagit efter.



Jättemysigt blev dotterns rum.



Ha en fin kväll!

2008-11-18 @ 18:25:01
URL: http://ropsinglan.blogg.se/
Postat av: öjebybo

Jag ääälskar julen oxå , det blir så mysigt att pynta. Första advent så jobbar jag med dig! Vore skoj om vi kunnde hitta på något då.I går så fick vi vår dator, jippi!!!

2008-11-18 @ 22:24:01
Postat av: Ingela

Ja visst längtar man efter julen. Både efter tomtar och krubbor, förlåt stall.

Anledningen till att jag bytta adress är ganska lång, men om man förkortar den kan man väl säga att det är lugnast så. Jag kan förklara mer när vi träffas.

Kram

2008-11-19 @ 07:39:23
URL: http://waterdrops.bloggagratis.se
Postat av: Fru Lundgren

Finns det nån som inte gillar julen?



Vi köper inte mkt julklappar på julen. I takt med att släkten växer måste man dra ner för att inte bli ruinerad. Inga vuxna får julklappar hos oss. Vi satsar på barnen istället. Ibland har vi haft lotteri bland de vuxna, men i år är det slut även med det.



Fick mail av studera idag. 9-12/12 kommer beskedet och HSresultatet skickas direkt.



2008-11-19 @ 09:02:29
URL: http://ynna.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0