Förmågan att ta en komplimang...

...på rätt sätt... den har jag inte.

Sa idag till en god vän att jag har börjat läsa böcker i brist på annat.
(datorn är ju trasig, nödlånar svärfars lite bara...)

Hon tyckte att jag borde ägna mig åt att skriva bok
istället för att läsa bok.

"Du skriver ju lika bra som Martina Haag"
sa hon.

Och genast börjar man ursäkta sig och
prata om annat... att det inte går att bara säga

"Tack, det var snällt"

Nu tycker jag förvisso inte att jag skriver lika bra som Martina Haag,
men det har inte med saken att göra... så jag ber om ursäkt för min dåliga hyfs
och säger istället:

Tack för komplimangen, den värmde!

Jag har, i brist på ettor och nollor, läst flera böcker sista veckorna:

"Gravidchock - reporter erkänner"
av Belinda Olsson.

Rolig bok om en kvällstidningsreporter
som blir gravid fast det inte ingick i planerna.

Hon är den första i historien som bokar om ultraljudet
 för att gå på arbetsmöte istället.

Hon spyr galla över en blivande mamma som på
Profylaxkursen inte kan släppa tanken på de bekväma inneskorna som hon inte har, men enligt
kursledaren behöver på förlossningen.

Hon jagar kidnappare med magen i vädret
och dricker drinkar fast hon inte borde...



Jag har också läst (Sträckläst!)

"Ro utan åror"
av Ulla-Carin Lindqvist

Sorglig men stark skildring av författarens
eget insjuknande i den dödliga neurologiska sjukdomen ALS.

Om att tappa sin kropp och alla sina fysiska funktioner på
bara några månader. Från de första skakningarna i handen
tills dess att hon inte längre kunde äta vanlig mat, inte skriva på datorn, inte
prata...

Om att veta att man ska lämna sina fyra barn
och sin man inom en kort tid.
50 år ung.

Och så har jag läst några kapitel ur
Lasse Erikssons
"Jag har kokat tvåhundratusen potatisar, men kan inte erinra mig en enda av dessa"

...samt några kapitel ur
"Hemma hos Martina"

Det sistnämnda läste jag i går kväll
på altanen. Lätt duggregn, en tekopp i handen
och en filt över knäna.

Det är livskvalitet det!

Kommentarer
Postat av: m a r i a k o d e n

Hallå....

Jag gillar Martina haags första krönikorböcker...

Å även Belinda Olsson, läs åxå hennes Otrogen på öppen gata! Den är bra!

Sen rekommenderar jag åxå Bitterf*ttan.

Jag tror att du gillar den!!!



Ha det bra!!

2008-07-14 @ 23:19:23
URL: http://mariakoden.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Sommaren är verkligen tid för läsning. Sitta i skuggan under ett äppelträd med en god bok, eller ligga i solstolen med en "lyssnebok" i öronen, det är härligt.

Tack för länken!!

Kram Ingrid

2008-07-15 @ 10:19:25
URL: http://stenstugu-fototriss.blogspot.com
Postat av: Maken

Det är inte livskvaliet, det är ålderstecken!

2008-07-16 @ 12:22:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0