Snart andra advent...



...och MASSOR att göra!

Det är julfester, föreläsningar, julfester, ljuspartyn,
julfester, hinna-pynta-klart-innan-julen-är-slut-helst... julbaka... julstäda
(görs minst en gång om dagen... suck!) och annat.

Var på Kulturens Hus med arbetskamraterna igår
och lyssnade på Lasse Eriksson som föreläste (stå-uppade?)
på ämnet  "Alla är lika, utom jag"

Fanastiskt roligt, förstås och därtill mycket intressant.
Han är en stor tänkare den mannen!

Onsdag kväll var det ljusvisning hos grannen
och då passade jag på att beställa den fina
krubban här ovan
(ja, eftersom det inte finns nåt stall, så MÅSTE jag ju kalla det krubba, eller hur?)
för en nätt summa av 1590:-

Nu ljög jag förstås... klart jag inte köpte krubban. Det var ju ett
hysteriskt pris...
...
-Kan nån ringa en hjärtdoktor till min man
om han inte verkar hämta sig?

Men jag VILL köpa den... jag är ju egentligen ingen som gillar
porslinsfiguriner alls, tvärtom,
de brukar äckla mig en aning... ty många är de bokhyllor fullsmetade med
porslinshundar, porslinskatter, porslinsmadonnor
och annat porslinskrafs som jag dammtorkat genom åren i mitt yrke...

Det finns en gammal fördom krig människor med utvecklingsstörning,
att ALLA gillar dansbandsmusik... det är förstås en grov generalisering, men helt
osant är det inte. Och det kan jag säga, inte som personal för det vore oetiskt, men
väl som lillasyster till en kvinna med måtlig utvecklinsstörning,
(frid över hennes minne)
att i hennes egen och i hennes bekantskaps skivsamlingar
var dansbandsskivor klart överrepresenterade.

För att komma tillbaka till tråden, så hävdar jag,
med viss erfarenhet att samma sak gäller för
porslinsfigurer. Även där kan många gånger
ses ett bestånd som till och med överstiger
gamla åldersstigna damers diton.

Och tanterna är som fenomen mer intressanta,
för de införskaffar inte porslinet på egen hand.

Nä, här är det barnbarnen som bär hem sakerna.
Varje jul. Varje födelsedag.

Vi föder ju färre barn nu, så barnbarn-indexet minskar,
men när jag själv var liten, för 25 år sen, kunde det se ut så här:

Räkna på tio år:  tio jular + tio födelsedagar= 20 tillfällen varje år.
Detta multiplicerat med elva barnbarn, ger en summa av
220 porslinsfigurer över en tioårsperiod.

Tag sedan i beaktning att många gamla damer har fler barnbarn än så
och att när dessa barnbarn vuxit upp, så tar barnbarnsbarnen över... kanske 17-18 stycken.

En dam som lever länge, sådär 95 år ungefär,
bör mellan sin pension och sin bortgång
ha skrapat ihop mer än tusentalet porslinsfigurer...

...och tänk då på alla dagis- och skolfoton hon bör ha fått!
Finns inte en bokhylla i världen som kan axla den bördan...

Nåväl... helg igen.
Hostan har slagit till IGEN!
*grååååååt*

Måste ta tag i detta och få det utrett ordentligt!

*

Ha en underbar helg!





Kommentarer
Postat av: Ingrid

Hej Vickan!



Tack för din kommentar hos mig. Här kommer ett recept på köttbullar:



Köttbullarna, jag har väl inget recept precis, men nu när jag gjorde dem hade jag:

3 hg nötfärs

3 hg köttfärs

3 kokta pressade potatisar (modell mindre)

2 gula lökar (modell lite större) finhackat stekt och sedan hackat igen när det kallnat. Jag gillar inte stora lökbitar i köttbullarna.

2 ägg

1 skvätt vatten

salt o vitpeppar och en aning kryddpeppar



När potatis och lök är riktigt kallt är det bara att blanda ihop allt. De blev verkligen jättegoda, saftiga och fina.



Ha en fin helg!

Kram Ingrid

2008-12-05 @ 15:02:41
URL: http://dagbok.stenstugu.com
Postat av: Annelie

Ja fy fan för alla dessa saker man samlar på sig. Ska slita bort bokhyllan inomkort för hoppningsvis, då ska det mesta av allt i porslinsväg bort.Ungarna får säga vad dom vill. Vill dom ha det får dom ta hand om det själva.



Ha en härlig kväll!

2008-12-05 @ 17:32:48
URL: http://ropsinglan.blogg.se/
Postat av: M a r i a k o d e n

Oj....jag satte hjärtat i halsgropen! Trodde att du köpt den på riktigt!!!

=O

Hoppas du har det bra i helgen!

2008-12-06 @ 22:36:38
URL: http://mariakoden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0