Vilken fest det blev!



Man hade skötning... var på bröllop... kom hem 02:45.
Tänkte sig en ordentlig sovmorgon. Äntligen!

...vaknade 09:00.
Såklart.


Men vilken fantastisk dag det blev!
Jag hoppas att de nyblivna makarna
tyckte likadant.
Och de verkade nöjda i alla fall....

Vigseln gick bra.
Brudparet var så himla fina.
Brudgummen nära till tårar (sa nån)
Bruden nära till skratt (sa hon själv)
Kantorn höll sig till noterna
och prästen, samma präst som vigde oss för sju år sen,
var lika finurlig och okomplicerad som vanligt.
Det gillas!

Han gav brudparet varsin tub av ett tvåkomponentslim.
Tillsammans blir de två tuberna ett starkt och bra lim.
(maila mig om den liknelsen inte gick hem...)

(på vår vigsel liknade han äktenskapet vid en pizza, men jag antar att det inte hade varit riktigt
korrekt att ha med sig en hel pizza i kyrkan. Två små limtuber funkade dock bra att smuggla in under... ja, ni vet, prästklänningen. Heter det alba?)

Sen var det då dags för sedvanlig riskastning, fotografering och
puss & kram.

Hästen Odin med förare skjutsade sen brudparet
till nyblivna svärföräldrars 1600-talsgård, där
festen hölls.

Bryggargatan var på plats med mat och dryck.
Och vilken mat sen. Vad sägs om:


Rökt Forell med Yoghurtsås

Helstekt reninnanlår med enbärssås
och Pommes Anna

Vaniljpannacotta med åkerbärssorbet

Kommer att kännas som ett dåligt skämt att äta blodpudding till middag idag...

Min bättre hälft, som var toastmaster, skötte sig kungligt!
Han var rejält nervös innan, men med ett så vältrimmat munläder
kan det bara gå bra. Jag är imponerad!

Mellan varven hölls det tal... mycket fina tal av brudparets föräldrar.

Och så hade vi lekar, lite spex förstås
och brudgummens syskon (yngre bror och syster)
gjorde en strålande tolkning av brudparets personligheter.

Själv hade jag också en punkt på programmet, med min medhavda, nyinköpta tankeläsarhjälm.
Och fast jag lovat mig själv att ta det lugnt, prata s-a-k-t-a, så blev det ändå
inte bra... jag blir ju alltid så fördärvat nervös...
Dessutom var ljudkvaliteten på inspelningarna (gästernas tankar) så kass
så det hördes knappt vad som sas...
Nåja. Det fick duga i alla fall... är väl tanken som räknas... eller?

Bröllopets yngste deltagare hängde med ända till 23:00 tror jag... Blott åtta dagar gammal är han.

Den äldste gästen, farfar (eller möjligern morfar)
var dryga 80. Han var kvar till efter tolvslaget och spelade brudvals på dragspel.
Brudparet verkade ha övat ordentligt... sen vet jag inte om det var en renodlad vals kanske, men
det funkade i alla fall... Men mest rörande var faktiskt att se brudgummen och hans mamma dansa!
Nu blir jag lite tårögd igen... blir alltid rörd av familjer som är så måna om varann
och verkligen visar det. Det är fint att se att det finns en omtanke.
Och att de, fastän alla är vuxna, har omsorg om varandra...

Efter valsen blev det dans av det modernare slaget.
Schlager... från 80-nånting. Mycket modernt.
I alla fall dansade bruden och några av tjejerna/kvinnorna/damerna i sällskapet. 
Undertecknad höll sig dock därifrån, ty jag dansar icke!
Vare sig nykter eller under påverkan.

Tack och lov delar min make den tanken med mig.

Men vi hade trevligt utan dans.
Det fanns så många sköna människor att prata med.

Till sist bjöds det på Pytt i Panna och stekt palt
nere vid sjön. I fullmånens sken och med dimma över vattnet.
Marschaller kantade vägen ner till sjön.

Med filtar omkring oss satt vi vid elden och åt kvällsmat.
Vid tvåtiden på natten ungefär.

Den fest vi fick avnjuta igår kommer jag att leva länge på...

















Kommentarer
Postat av: Karro H

Hej kära bybo! Fråga mig inte hur jag hittade din blogg för det har jag ingen aning om...

Mycket trevlig läsning i alla fall!

Ha det så gott!

/Karro



Postat av: Herr Johansson

Så bra, då slipper vi gifta oss än på ett tag ;)

2008-08-17 @ 23:53:34
URL: http://intresseklubben.bloggagratis.se
Postat av: Karro H

Ja visst får du länka till mig. Väskan var ett riktigt fynd, rymmer massa massa saker :)

Postat av: Lizaloop

Trevligt med bröllop!

Blev du less på din färgglada blogg eller?

2008-08-18 @ 11:11:26
URL: http://lizaloop.blogg.se/
Postat av: Fru Lundgren

Måste först bara få säga på ren svenska:

09:00 ÄR SOVMORGON!

Jag är sååååååååååååå avis. Maken min har jobbat i helögen och tack vare våra morgonpigga smättingar var även frugan uppe för tuppen hela helgen. Fast...Det är ganska kul när man bakat bullar på morgonen och städat undan och då är klockan inte ens 09:00 och grannarna börjar precis stiga upp...

Mindre kul är detnär man får oväntat besök, när man själv ligger helt utslagen i OS-soffan vid 8 på kvällen,då barnen somnat in, och man försöker få en stund för sig själv. Besök är alltid kul! Men roligare om man är pigg!



ang. bröllopet:

Så grymt roligt!

Jag hade verkligen velat vara med.

Men...jag hade sett fram emot lite suddade bilder.



2008-08-18 @ 12:01:26
URL: http://ynna.bloggagratis.se
Postat av: Fru Lundgren

Måste först bara få säga på ren svenska:

09:00 ÄR SOVMORGON!

Jag är sååååååååååååå avis. Maken min har jobbat i helögen och tack vare våra morgonpigga smättingar var även frugan uppe för tuppen hela helgen. Fast...Det är ganska kul när man bakat bullar på morgonen och städat undan och då är klockan inte ens 09:00 och grannarna börjar precis stiga upp...

Mindre kul är detnär man får oväntat besök, när man själv ligger helt utslagen i OS-soffan vid 8 på kvällen,då barnen somnat in, och man försöker få en stund för sig själv. Besök är alltid kul! Men roligare om man är pigg!



ang. bröllopet:

Så grymt roligt!

Jag hade verkligen velat vara med.

Men...jag hade sett fram emot lite suddade bilder.



2008-08-18 @ 12:01:27
URL: http://ynna.bloggagratis.se
Postat av: Ingrid

Hejsan!

Jag var inne här i morse och trodde att jag kommit alldeles galet, men nu förstår jag att det hänt något med din layout. Ett härligt bröllop verkar det ha varit i alla fall. Och visst får man bli lite tårögd vid sådana tillfällen!!

Kram Ingrid

2008-08-18 @ 16:57:30
URL: http://dagbok.stenstugu.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0